Vědci objevili podivnou černou kometu. Její složení je zatím záhadou

Věda a technika 26. dubna 2022 | 07:14 Lukáš Bauer
Nedávný objev mimořádně velké komety, která se k nám blíží z dálky, kam nepronikla žádná pozemská sonda, vzbudila u odborné veřejnosti velké nadšení. Následné výpočty však ukázaly, že tato kometa je ještě větší, než se předtím domnívali a navíc je doslova černá jako uhel, což u převážně ledového tělesa bývá nezvyklé.
Obrovská kometa pochází z velké dálky / NOIRLab / volný zdroj foto

Skupina vědců analyzovala záznamy blížícího se obřího tělesa, které bylo již dříve označeno za obří kometu. Díky počítačovému modelování a předchozím pozorováním se podařilo určit, že těleso měří bezmála 130 km a dosahuje hmotnosti 500 bilionů tun. Jedná se tak o největší kometu, která byla zatím pozorována. Novou studii zveřejnil vědecký časopis Astrophysical Journal Letters.

Těleso nese označení 2014 UN271. Je známé také jako Bernardinelliho-Bernsteinova kometa, na počest objevitelů Pedra Bernardinelliho a Garyho Bernsteina. Toto těleso bylo objeveno při analýze archivních záběrů projektu mapování oblohy Dark Energy Survey, kde byla zpozorována téměř 5 miliard kilometrů od Země.

Gigantická kometa

Těleso samo o sobě nenaznačovalo, žádné mimořádné rozměry až do chvíle, kdy vědci zjistili, že se jedná o kometu. V takové dálce by totiž už žádná kometa neměla být viditelná. Bernardinelli a Bernstein rozpoznali ledové těleso protáhlého tvaru. Z dostupných dat však nedokázali stanovit jeho rozměry.

Jednou z hlavních překážek byla skutečnost, že jej obklopuje jasný opar sublimujících plynů - takzvané koma, který zároveň vytváří pro komety typický zářivý ohon. Přestože je kometa vzdálena 3,2 miliardy světelných let od Slunce, teplo na ní působící je dostatečné k tomu, aby z ní sublimoval oxid uhelnatý, který tvoří podstatnou část její zmrzlé hmoty.

K následnému stanovení rozměrů této komety použil tým astronomů Hubbleův vesmírný teleskop, který těleso zaměřil v letošním roce. Následné počítačové modelování určilo přibižný rozměr i tvar celého tělesa. Výzkumníci následně provedli dodatečná pozorování pomocí soupravy radioteleskopů ALMA v Chile. S pomocí dodatečných dat upřesnily odhady impozantních rozměrů této komety.

Jen špičkou ledovce

Vědci také zjistili, že přibližně jednou za 3 miliony let se dostává do vzdálenosti až 1 světelného roku od Slunce. Pochází tedy z Oortova mraku. Jedná se o mračno ledových těles, rozprostírající se 2000 až 200 000krát dále od Slunce než Země. Vědci jsou přesvědčeni o tom, že ve vesmíru existuje obrovské množství ještě větších komet, které však v temnotě unikají pozorování vesmírnými teleskopy. Dále čtěte: (V Indii spadly z nebe záhadné kovové předměty. Podle expertů mohou pocházet z čínské rakety).

Zdroj: Astrophysical Journal Letters, 360onhistory