Vědci objevili 830 milionů let starý život uvnitř krystalu soli. Může se nacházet i na Marsu

Věda a technika 28. května 2022 | 11:49 — Lukáš Bauer
Geologové objevili téměř 830 milionů staré usazeniny s mikroby, které vznikly na dně dávno vyschlého moře. Tyto zárodky života objevili uvězněné v krystalech soli, která se na dně jezera nacházela. Vědci se domnívají, že stejný objev by mohli učinit například na Marsu.
Krystaly soli obsahovaly miliony let staré mikroby / Depositphotos

Vědci zkoumali vzorky takzvaného halitu - kamenné soli vzniklé vysrážením při odpařování slané vody, a objevili v nich mikroby staré 830 milionů let. Podle vědců jsou některé z mikrobů stále při životě. Podobné usazeniny se nacházejí také na Marsu a vědci se proto domnívají, že by prastaré známky života mohly být také tam.

Vznikající krystaly halitu mohou ve svém nitru zachytit malé objemy „mateřské“ kapaliny. Říká se jim inkluze. Jak naznačuje studie, kterou zveřejnil vědecký časopis Geology, v těchto drobných kapsách kapaliny mohou zůstat uvězněny organismy z dob vzniku krystalů, které mohou přežít stovky milionů let.

Vzorky z hlubin pradávých moří

Inkluze kapalin v krystalech halitu jsou mimořádně cenné. Nesou totiž chemické otisky, které prozradí, jakou teplotu dosahovalo dávné moře, ze kterého pocházejí. A také jaké bylo jeho chemické složení, případně jakou teplotu dosahovala tehdejší atmosféra. Někdy se v nich podaří nalézt zbytky organické hmoty. Jindy uhynulé nebo stále živé mikroby.

Geologové zkoumali horniny Browneho souvrství centrální Austrálie staré 830 milionů let – tedy asi o 300 milionů let starší, než začátek prvohor. Vznikly u pobřeží dávného moře. Zkoumané vzorky byly vydolovány pomocí geologických vrtů z hloubky přibližně 1500 metrů ještě v roce 1997.

Miliony let staré bakterie

Uvnitř krystalů halitu geologové objevili útvary, které rozměry, tvarem a odrazem ultrafialového záření odpovídají bezjádrovým mikrobům (prokaryoty) i vyspělejším, jaderným organizmům (eukaryoty). Pozorování v ultrafialovém světle zjistilo v několika případech přítomnost rozkládající se organické hmoty. Jindy však odpovídalo stále živým organismem.

V kapsách kapaliny uvnitř krystalů halitu se již v minulosti podařilo objevit prastaré, stále živé organismy. Ty dosud nejstarší přežívaly v inkluzích uzavřených před 250 miliony lety.
Výzkumníci uvedli, že vysrážené usazené horniny na způsob kamenné soli by měly být považovány za nadějná místa výskytu prastarých mikroorganismů. Dále čtěte: (Hluboko v bolivijském pralese objevili vědci speciálním radarem dávno ztracené ruiny monumentálního sídla).

Zdroj: Geology