Na Marsu se nacházejí nejméně čtyři vodní jezera. Vědci potvrdili jejich přítomnost

Věda a technika 30. září 2020 | 11:19 — Lukáš Bauer
Vědci před dvěma lety oznámili, že pod povrchem Marsu v oblasti jižního pólu se nachází obrovské vodní jezero. Nová pozorování tuto skutečnost později potvrdila. A nejen to. Podle nové studie jsou totiž na Marsu jezera nejméně čtyři, z nichž největší má na délku okolo 20 kilometrů.
Na povrchu rudé planety se nacházejí jezera s tekutou vodou / NASA

Rudá planeta nebyla vždy vyprahlým neúrodným světem. Před miliony lety měla na povrchu rozsáhlé říční systémy, po kterých jsou stále patrná obrovská koryta. Většina vody na Marsu se již vytratila díky velice řídké atmosféře. V některých částech planety však voda stále je.

Vědci předpokládají, že se pod povrchem Marsu nachází voda již dlouho. V roce 2018 bylo na rudé planetě objeveno obrovské jezero plné vody. Jeho existenci nyní potvrdili vědci v rámci rozsáhlé studie. A nejen to. Vědci navíc lokalizovali díky datům z vesmírných zařízení označit na povrchu Marsu další místa, kde se s velkou pravděpodobností nacházejí rezervoáry vody.

Vodní systém na Marsu

Podle vědců má největší objevené jezero přibližně 20 kilometrů na délku, ale k přesnějšímu odhadu budou potřebovat ještě další výzkumy. Všechny objevené vodní plochy se přitom nacházejí poměrně blízko u sebe v oblasti zvané Planum Australe.

Vědci byli existencí tohoto vodního systému, který se nachází 1,5 kilometru pod povrchem, velice překvapeni. Planum Australe je totiž velice suchým místem, kde by přitomnost spodní vody čekal jen málokdo. Podle autorů studie je přítomnost vodního systému na Marsu velice důležitým objevem, který může přispět k lepšímu pochopení jejího vývoje.

Data z palubních přístrojů

Vědci podzemní jezera objevili díky datům z přístroje MARSIS, který pozemnímu středisku poskytuje důležitá data. Toto radarové zařízení je jedním z palubních přístrojů sondy Mars Express. Z analýzy těchto dat vědci také usoudili, že jezera se na Marsu nacházejí velice dlouhou dobu, až miliony let, a jsou tedy nedílnou součástí zdejšího prostředí. Dále čtěte: (NASA plánuje vrátit na Mars meteorit, který dopadl na Zemi před stovkami tisíc let).

Témata: Mars, planeta, jezero, voda, vesmír