Legendární Slovenská strela je opět na kolejích. Kompletní rekonstrukce unikátního vlaku trvala více než dva roky
Historický motorový vůz Slovenská strela se po více než dvouleté rekonstrukci vrátil po kolejích domů do Kopřivnice, kde byl v roce 1936 vyroben. Vlaková souprava vyjela ve čtvrtek ráno z Přerova a do Kopřivnice dorazila po desáté hodině. Pro milovníky železniční dopravy a značky Tatra šlo o událost roku. Ve městě vlak podél trati vítaly desítky lidí. Nový domov Strela našla ve skleněném depozitáři vystavěném pro tyto účely před novým Muzeem nákladních automobilů Tatra.
Úctyhodné parametry
Této cestě předcházely technickobezpečností zkoušky, během kterých vlak dokázal zrychlit z 0 na 130 kilometrů za hodinu. Své maximální rychlosti dosáhl motorový vůz po ujetí dráhy 5700 metrů. Z rychlosti 120 kilometrů v hodině zastaví Slovenská strela po ujetí dráhy 567 metrů. Při zkušební jízdě se mimo jiné ověřuje i účinnost ruční brzdy, která zastaví vlak z rychlosti 50 kilometrů za hodinu po ujetí 312 metrů.
Slovenská strela po příjezdu do Kopřivnice zakončila svou cestu v novém stylovém depozitáři, který je součástí areálu vznikajícího Muzea nákladních vozů Tatra. Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely.
Stejná jako před lety
Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbývající část poskytla společnost Tatra Trucks. Po náročné rekonstrukci, která trvala více než dva roky, se parametry slavné motorové soupravy přesně shodují s těmi z roku 1936, kdy ji Tatra pro tehdejší Československé dráhy vyrobila.
Československá legenda
Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Tovární typové označení motorového vlaku je TATRA T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, který zajišťoval, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1937 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut. Dále čtěte: Unikátní vlak Slovenská strela čeká tříletá renovace. Na své místo se vrátí již po vlastní ose.