Největší evropský vulkán se zvýšil o desítky metrů. Vědci to odhalili pomocí družice

Věda a technika 13. srpna 2021 | 09:59 — Lukáš Bauer
Díky datům z několika kosmických družic vědci zjistili, že se změnila výška největšího evropského vulkánu - sopky Etna. Tato gigantická sopka, která už v minulosti několikrát explodovala, se podle dat zvýšila o několik desítek metrů. Stalo se tak v důsledku nahromaděné lávy na jejím vrcholu.
Největší evropský vulkán vyrostl o několik desítek metrů / Depositphotos

Data ze satelitu ukázala nečekané zvýšení největšího evropského vulkánu o desítky metrů. Italská sopka Etna je považována za nejvyšší aktivní vulkán na evropském kontinentu a jak naznačují měření z vesmíru, během posledních erupcí se na jejím vrcholu nahromadilo magma, které ji zvýšilo o několik desítek metrů.

Jedná se o závěr z měření, které uskutečnili odborníci z italského Národního institutu pro geofyziku a vulkanologii (INGV). Dostupná data o výšce této monumentální sopky naznačují, že její aktuální výška činí 3357 nad mořem.

Jeden vrchol přerůstá druhý

Za růstem této gigantické sopky vědci vidí především intenzivní aktivitu, kterou v posledních měsících vykazovaly měřicí stanice v jejím okolí. Vulkanologové v jejím okolí naměřili v posledních měsících nejméně 50 událostí, během kterých se z vrcholu Etny valil dým, oheň a láva. Během těchto erupcí došlo pravděpodobně k nahromadění popela a lávy na jejím vrcholu, který je nyní výše než předtím.

Navýšení je pozorovatelné na jihovýchodním kráteru sopky, který tímto způsobem dosáhl výšky 3357 metrů. Kráter je zároveň nejmladší a v současnosti i nejaktivnějším sopečným kráterem Etny. Až dosud byl přitom považován za nejvyšší severovýchodní kráter, který vyčníval v roce 1980 3350 metrů nad hladinu moře.

Výrazná proměna sopky

Sopečná aktivita z posledních let sopku výrazně pozměnila oproti tomu, jak vypadala například před koncem tisíciletí. Sopečná aktivita v oblasti navíc způsobuje vážné potíže místním obyvatelům. Díky erupcím musel být například již několikrát přerušen provoz blízkého mezinárodního letiště. Větší škody nebo zranění v důsledku výbuchů však zatím italské úřady nehlásily. Dále čtěte: (Obří metanová bomba pod Sibiří. Vědci objevili další potenciální zdroj mohutného úniku nebezpečného plynu).

Zdroj: Sciencealert.com.