Vědci našli svatý grál mezi fosiliemi. Desetimetrový ryboještěr byl objeven severně od Londýna

Věda a technika 14. ledna 2022 | 11:29 — Lukáš Bauer
Skupina paleontologů objevila zcela zachovalou fosilii obřího ichtyosaura. Obří fosilie byla objevena v anglickém regionu East Midlands severně od Londýna. Desetimetrový ryboještěr je jedním z nejvýznamnějších paleontologických objevů na území Velké Británie.
Obří fosilii objevili severně od Londýna / Bob Nicholls / Manchester University

Vědci objevili nedaleko Londýna v regionu East Midlands dokonale zachovalou zkamenělinu obřího desetimetrového ichtyosaura. Fosilie tohoto obrovského ryboještěra, který žil před 180 miliony let, je jedním z nejvýznamnějších paleolontologických nálezů v britské historii. Vůbec první fosilii tohoto druhu objevila v 19. století Mary Anningová.

Desetimetrová kostra ichtyosaura, jehož lebka váží jednu tunu, je pravděpodobně také nejzachovalejší a nejkomplexnější fosilií tohoto druhu nalezenou v Británii. Tohoto obřího ryboještěra objevil Joe Davis z charitativní organizace na ochranu přírody Leicestershire and Rutland Wildlife během úprav terénu u vodní nádrže Rutland Water. Obří fosilii objevil loni v únoru a od té doby probíhaly vykopávky. Vědci drželi místo v tajnosti, aby předešli poškození cizími osobami.

Predátor dávných moří

Počátky ichtyosaurů sahají do období triasu před 250 až 200 miliony let a vyhynuli pravděpoodbně v období křídy před 144 až 65 miliony lety. Tento obří tvor, jehož délka mohla dosahovat až 25 metrů, tedy vyhynul ještě dříve než dinosauři. Predátor vybavený obrovskými zuby obýval teplá prehistorická moře, kde lovil velké mořské tvory.

„Je pozoruhodné, že navzdory mnoha fosiliím ichtyosaurů nalezeným v Británii je rutlandský ichtyosaurus největší kostrou, jaká kdy byla v Británii nalezena. Je to skutečně bezprecedentní objev a jeden z největších nálezů v historii britské paleontologie,“ uvedl k fantastickému objevu Dean Lomax z Manchesterské univerzity.

Naleziště ichtyosaurů

V blízkosti vodní nádrže Rutland Water už byly objeveny zkamenělé kostry dvou menších ichtyosaurů v druhé polovině 20. století. Objev takto obrovské kostry tohoto prehistorického draka, jak se ryboještěrovi s obřími zuby přezdívá, však nikdo nečekal. Objev má velký význam pro lepší představu vědců o existenci a životě těchto zvláštních tvorů. Dále čtěte: (Největší létající tvor všech dob je ještě zajímavější, než se vědci domnívali).

Zdroj: The Guardian, Manchester.

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii