Před třiceti lety měl premiéru legendární vůz, který odstartoval novou éru českých automobilů
Konstruktéři v Mladé Boleslavi stvořili v nelehkých podmínkách vůz, který mohl bez nadsázky konkurovat západní produkci, která ovšem vznikala v technologicky mnohem vyspělejších výrobních závodech. Mnozí odborníci jsou také názoru, že právě tento vůz přilákal po pádu socialismu koncern Wolksvagen.
Projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády z prosince roku 1982. Termíny realizace byly přitom opravdu šibeniční. Vláda požadovala dokončení vývoje do 30. června 1985 a samotné zahájení výroby do pěti let od zahájení projektu. Vedoucím nelehkého úkolu se stal zkušený inženýr Petr Hrdlička, který také sestavil celý vývojový tým.
Že je výrazně potřeba zapracovat na designu nového vozu bylo od počátku všem jasné, a proto se automobilka obrátila na osvědčené italské designéry, konkrétně turínské studio Stile Bertone. Studio dostalo za úkol vývoj 19 prototypových karosérií hatchbacku, kombi, sedanu, kupé a také vývoj interiéru vozu. Převedení designérského jazyka italských návrhářů do sériové produkce měl na starost zkušený mladoboleslavský tým, který odvedl perfektní práci.
Velká pozornost byla věnována také srdci nového vozu. Škoda Favorit byla vybavena čtyřválcovým motorem OHV o objemu 1289 cm3 ve dvou výkonových verzích 43 kW a 46 kW. O dodávku paliva se staral nejprve karburátor, později se však Favorit dočkal i vstřikování. Nové emisní normy si vyžádaly použití kvalitnějších materiálů zejména na ventilových sedlech, pístech s ocelovými jádry, vložkách válců, ale také například ve vyztužení bloku motoru.
Po pádu komunismu bylo zřejmé, že pro udržení konkurenceschopnosti Škody, je nutný vstup zahraničního kapitálu. Jednání byla završena v roce 1991 a mladoboleslavská automobilka se stala členem silné skupiny Wolksvagen. Vůz Škoda Favorit byl totiž jeden z mála automobilů bývalého východního bloku, který dokázal držet krok se západní konkurencí, což mělo pravděpodobně rozhodující vliv na rozhodování Wolksvagenu.
První úpravy se Favorit dočkal v roce 1991 kdy bylo asymetricky umístěné logo přesunuto doprostřed masky chladiče, výraznější facelift ovšem nastal až v roce 1993. Favorit byl mezi lidmi velice oblíbený a jeho prodeje rostly i na náročných západních trzích. Jeho oblibu podporovaly také akční verze jako například Sport line, Black line, Marathon nebo Excelent. Škody Favorit ve všech různých provedeních vzniklo mezi roky 1987 a 1994 více než jeden milion kusů, což na svou dobu bylo velmi slušné číslo.