Nová technologie umožní budovat mnohem odolnější silnice. Vědci k tomu využijí staré pneumatiky
Nová technologie, která umožňuje využívat staré pneumatiky ke konstrukci silnic, má mnohem lepší vlastnosti, než mají asfaltové komunikace. K vývoji materiálu byla využita stavební suť a směs gumy ze starých pneumatik. Výsledný materiál je mnohem odolnější než běžně používané podkladové směsi.
Gumy nemusejí končit na skládkách
Nová směs recyklovaného betonu (RCA) a sutin je vhodná pro použití jako základní vrstva pod asfaltový povrch. Směs RCA se tímto způsobem používá již řadu let, ale přidáním kusů pneumatik se výrazně zvyšuje flexibilita celého materiálu.
Pneumatiky jako příměs kameniva
Tradiční silniční základny jsou vyrobeny z neudržitelných panenských materiálů - lomového kamene a přírodního písku. Nový směsný materiál je stoprocentně recyklovanou alternativou, která nabízí nový způsob opětovného využití pneumatik a stavebního odpadu, a přitom plní klíčová kritéria, jako je flexibilita, pevnost a odolnost proti deformaci.
Inženýři využili k testování nového materiálu speciální stroje, které napodobují opotřebení po projetí stovek tisíc vozidel. Z testů vyšlo, že nejlepší je smíchání 0,5 % gumy z pneumatik a 99,5 % drti suti a betonu. V tomto množství si směs zachovává nezbytnou sílu a zároveň udržuje oba materiály soudržné. Pokud by bylo ve směsi příliš mnoho gumy, síla materiálu začne klesat.
Odpadní pneumatiky jsou obvykle odváženy na skládky nebo spáleny, přičemž uvolňují do ovzduší obrovské množství CO2 a uvolňují do atmosféry také další škodlivé látky. Tímto způsobem mohou být pneumatiky recyklovány a ještě zlepšovat kvalitu silnic. Dále čtěte: (Češi vynalezli revoluční druh betonu. Z unikátního materiálu už vzniká první dům).