Největší spalovací motor na světě má nejen obrovský výkon, ale také astronomické provozní náklady
S výstavbou obřích kontejnerových lodí a tankerů souvisí pochopitelně i poptávka po motorech, které by tyto obry světových oceánů byly schopny pohánět. A tak vznikají opravdová monstra.
Dieselový motor navržený finskou společností Wärtsilä je opravdu po všech stránkách obdivuhodný. Při délce 30 metrů a výšce téměř 14 metrů připomíná spíše obytný několikapatrový dům.
Velký jako čtyřpatrová budova
Motor s označením Wärtsilä-Sulzer RTA96-C vyrobili podle návrhu zmíněné firmy v Japonsku. Jedná se o řadový čtrnáctiválec s kubaturou neuvěřitelných 25,5 m3. Na jeden z jeho 14 válců tedy připadá objem 1 820 litrů. Průměr jednoho válce je téměř metr a zdvih 2,4 metry. Maximální otáčky motoru dosahují 102 otáček za minutu. Celý motor váží 2 300 tun. Jenom více než třináctimetrová kliková hřídel má hmotnost 300 tun.
Spotřeba až 14 tun paliva za hodinu
Není divu, že tento „motůrek“ má také apetit odpovídající jeho rozměrům. Při úsporném režimu spotřebuje za hodinu více než 6 000 litrů paliva. A pokud přidáte takzvaně „na plný céres“, vyskočí spotřeba na 14 tun paliva za hodinu! Ale spotřebě odpovídá i výkon. Při zmíněných maximálních otáčkách je výkon motoru 80 150 kW nebo, chcete-li, 109 000 koní. Kontejnerové lodi o délce 400 metrů tak dokáže udělit rychlost přes 30 uzlů, tedy 55 kilometrů za hodinu.
Živit takovou obludu ovšem také není zadarmo. Hodina provozu stojí podle okolností asi 80 000 korun. Dále čtěte: Nový vesmírný motor Raptor bude pohánět kosmickou loď Starship. SpaceX poprvé ukázala záznamy z jeho testů.