Tento speciální vůz je světovým unikátem. Obří Tatra převáží těžký náklad v ostravských hutích

Auto-moto 31. října 2021 | 17:30 — Lukáš Bauer
Nové speciální vozidlo Tatra na převoz závitových tyčí dlouhých i přes 24 metrů jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu ostravské ocelárny, která je součástí nadnárodní skupiny. Vůz je světovým unikátem, je to nejdelší automobil Tatra v historii kopřivnické automobilky. Speciální úpravy podvozku Tatra provedla podle vlastního technického návrhu frenštátská společnost, která je zároveň i tradičním dealerem vozů kopřivnické značky.
Další 3 fotografie v galerii
Obří speciál Tatra je určen k převozu ocelových tyčí v ostravských hutích / Tatra Trucks

Nejdelší Tatrou, která kdy byla vyrobena, je speciální vůz na převážení ocelových prutů. Požadavek na pořízení tohoto vozu vyvstal, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Cílem bylo zvýšit podíl výroby s vysokou přidanou hodnotou. Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice v celkové výši 90 milionů korun, která umožňuje provádět v Ostravě finální úpravy závitových tyčí.

Na míru své práci

„Tyče v konečné délce až 24,2 metru se válcují v naší středojemné válcovně, nyní se budou také dále zpracovávat v servisním centru závitových tyčí ostravské hutě. Pro jejich přepravu mezi těmito dvěma provozy jsme objednávali unikátní přestavbu, protože standardní nákladní vozy převážejí běžně produkty maximální délky 13,6 metru. K zákazníkům budou hotové výrobky v nestandardních délkách dopravovat stejně jako v minulosti nadrozměrné nákladní vozy nebo železniční vagony," vysvětlil vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek.

Podvozek pro unikátní automobil Tatra s celkovou délkou 25,3 metru dodala kopřivnická společnost Tatra Trucks. Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost, kterou je možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad. Přestavba tatrovky do podoby unikátního vozu trvala zhruba deset měsíců. 

Vzduchem chlazený motor

Nejdelší vůz Tatra v historii je vybaven vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon vzduchem odpružených náprav je 14 x 8, přičemž první čtyři jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu. Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě. Dále čtěte: (Tatra, která je dnes pilířem automobilky, je na trhu už deset let. Prodaly se jich tisíce do celého světa).

Zdroj: Tatra Trucks.

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Karel Šíp vydává další knihu. Vzpomíná v ní i na Gotta

Tmavé skvrny u oken neznačí nic dobrého. Zasáhněte včas,...

Nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak uklidit celý...

Vymalujte strop jako profesionál, aniž byste postříkali sebe...

Ucpané a zapáchající odpady. Vyřešte tento problém za pár...

První adventní víkend je tady. Připravte svůj domov včas na...

Rozdíly v péči o kuchyňská prkénka jsou obrovské....

Zavřít reklamu