Dieselův motor dnes oslavil 120 let. Podívejte se na jeho počátky a současnost!
Moritz Schröter – profesor teoretického inženýrství na Technické univerzitě v Mnichově, provedl 17.února 1897 oficiální certifikační test nového motoru Rudolfa Diesela. Cílem testu bylo ověřit účinnost stroje a tím i prokázat jeho využitelnost v komerční výrobě.
Motor o váze 4,5 tuny pracoval naprosto perfektně
Při dosažení maximálního výkonu, motor produkoval na svou dobu úžasných 13,4 kW (18 koní). Co ale bylo na Dieselově motoru pozoruhodné, byla jeho účinnost, která dosahovala neuvěřitelné hodnoty 26%. Diesel si hodnoty svého objevu byl dobře vědom a tak nadšeně psal dopis své ženě: „Ještě nikdo nevyrobil motor, který by dosáhl takových výsledků jako ten můj, jsem opravdu hrdý na to, že jsem první kdo ho vynalezl.“.
Během téhož roku Diesel přepracoval svou konstrukci, takže motor dosáhl celkové účinnosti 30% a stal se tak dvakrát účinnější, než motor benzinový. V průběhu času se sice tento propastný rozdíl v účinnostech obou typů motoru snížil, ale i dnes zůstávají dieselové motory o 15–20% účinnější než ty benzínové.
Dieselový motor totiž pracuje s hustším palivem (až o 12% oproti benzínu) a k jeho samovznícení je potřeba až dvakrát vetší kompresní poměr. Toto vede k mnohem dokonalejšímu spalovaní paliva a chladnějším výfukovým zplodinám. Vyšší zdvih a nižší otáčky umožňují dieselu pracovat s mnohem nižšími třecími ztrátami a také s chudšími směsi paliva než je tomu u motoru benzinového.
Za dobu existence tohoto motoru, se také výrazně zvýšil tlak pod kterým je vstřikováno palivo do válců. První agregát vstřikoval palivo pod tlakem 60 MPa, oproti dnešním systémům přímého vstřikování, které dodávají směs do válců pod tlakem až 300 MPa je to nárůst o 500%.
Od vynálezu k sériové produkci
Přes perfektní výsledky testu nového motoru, se však dostal do výroby až o mnoho let později, především díky špatné komerční strategii Rudolfa Diesela. Jako první na světě byla vybavena dieselem dánská zaoceánská loď Selandia až v roce 1911. Diesel však začal převládat v lodní dopravě až po první světové válce. Lodě následovaly těžké železniční trakční stroje, později se přidala silniční doprava, zemědělské stroje a v roce 1936 se objevil dokonce první osobní vůz Mercedes-Benz 260D.
Například v USA však diesel tento boom nikdy nezaznamenal a důkazem je tomu fakt, že podíl osobních automobilů s naftovým motorem v USA je pouhá 3% na rozdíl od Evropských 40%.
Rudolf Diesel umožnil svým vynálezem plný rozvoj světového průmyslu ve všech odvětvích. Cokoliv dnes nakupujete, jíte, nebo v běžném životě používáte, k vám bylo pravděpodobně dopraveno prostředkem, který používá dieselův motor.
120. let výroby
Dieselův motor i díky svému masovému využití zaznamenal výrazný pokrok ve své konstrukci i parametrech. Největší lodní agregáty dnes dosahují výkonů až 81 MW (109 tisíc koní) a jejich čistá účinnost je více než 50%. Účinnější jsou pouze plynové turbíny, které za ideálních podmínek mohou dosáhnout účinnosti až 62%, ale mají oproti dieselu řadu nevýhod spojených s jejich údržbou a provozem.
A dieselový motor má ještě spoustu let před sebou, protože neexistuje zatím žádná alternativa, která by dokázala udržet světovou ekonomiku konkurenceschopnou a efektivní jako ji dělá tento starý vynález, který dnes slaví své 120.narozeniny.