Vědci zjistili nové poznatky o děsivém pravěkém predátorovi se žraločími zuby

Věda a technika 18. února 2019 | 00:39 — Lukáš Bauer
Gigantický pravěký tvor s názvem Mapusaurus roseae byl vybaven ostrými zuby a patřil k největším predátorům své doby. Zkamenělá kostra tohoto obřího tvora byla objevena na území argentinské Patagonie a také na území Chille. Vědci zjistili, že tito tvorové nejspíše lovili ve smečkách.
Mapusaurus roseae měl zuby ostré jako žralok / Internet

Zkamenělá kostra obrovského teropoda druhu Mapusaurus roseae byla poprvé objevena na území argentinské Patagonie v lokalitě Cañadón del Gato. Tento obrovský predátor žil ve stejném období jako jeden z největších suchozemských živočichů všech dob, takzvaný Argentinosaurus.

Vědci se již delší dobu domnívají, že mapusauři lovili mláďata obřího Argentinosaura, ale až nyní zjistili, že tito krvelační predátoři nejspíše útočili ve smečkách. Během objevu totiž paleontologové vykopali celkem sedm koster těchto pravěkých tvorů na jednom místě.

Objevené exempláře přitom mají různý věk, a proto se vědci přiklánějí k názoru, že tito lovci žili skutečně ve smečkách. Jiná skupina vědců to ale považuje za náhodu a těla jsou na místě podle nich náhodou díky silným záplavám, jak naznačuje vrstva sedimentu, ve které byla objevena.

Dospělý Mapusaurus měřil na délku 10,2 metru a vážil až tři tuny, což jsou opravdu úctyhodné parametry. Podle nalezených fragmentů kostí se však vědci domnívají, že mohly existovat ještě mnohem větší exempláře.

Mapusaurus je sice jiná velikostní kategorie než legendární Tyranosaurus, ale přesto se jednalo o děsivého predátora se zuby ostrými jako žralok. Mapusaurus žil v období geologických věků cenoman až turon (raná pozdní křída) asi před 97 až 93 milióny lety.

Kromě již zmíněného kolosálního Argentinosaura sdílel své životní prostředí také se středně velkými rebbachisauridními sauropody zatím nepopsanými většími iguanodontními ornitopody a celou řadou jiných tvorů. Maposaurus patřil ale určitě mezi největší dravce ve svém období. Dále čtěte: (V americkém Kansasu bylo objeveno prehistorické ozubené monstrum. Před milióny lety vládlo oceánům).

Majitele kryptoměn v Česku tvoří ze dvou třetin mileniálové a generace Z