Vědci odhalili tajemství velkých bílých žraloků. Detailně prozkoumali jejich genom

Věda a technika 22. února 2019 | 13:17 — Lukáš Bauer
Velký bílý žralok od nepaměti naháněl strach námořníkům a objevil se také v mnoha filmech. Tento mořský predátor má obdivuhodné schopnosti - dokáže se například ponořit do hloubky přes jeden a půl kilometru. Vědcům se nyní podařilo tyto schopnosti vysvětlit díky studiu žraločího genomu.
Velký bílý žralok je nebezpečný mořský predátor / Internet

Biologům se podařilo odhalit tajemství velkého bílého žraloka za pomoci výzkumu jeho genomu. Genom tohoto tvora je až jedenapůlkrát delší než lidský a vědci v něm našli spoustu genetických změn, které jsou klíčem k jedinečným vlastnostem žraloka bílého.

V genomu objevili molekulární adaptace, které mají za úkol udržovat DNA stabilní. To znamená, že jde o genetické obranné mechanismy, které brání poškození DNA. Podobné změny byly objeveny v mnoha částech žraločího genomu.

Stabilní DNA žraloků tak možná dokáže osvětlit další fenomén, kterým je nestabilita genomu, jež je zodpovědná za genetická poškození u lidí, která způsobují například některé druhy rakoviny.

Pozoruhodné také je, že se u žraloka našlo velké množství „skákavých genů“ – neboli transpozonů. Jeden jejich typ, takzvané retrotranspozony LINE, se dokonce objevuje u těchto žraloků ze všech obratlovců nejčastěji.

Zkoumání genomu těchto mořských tvorů může mít výrazný dopad na výzkum rakoviny a její léčbu u lidí, domnívají se vědci. U žraloků totiž obrana před degradací DNA funguje, protože jinak by na Zemi nežili déle než 500 miliónů let, tedy déle než jakýkoliv jiný druh obratlovce. Dále čtěte: (Tento podivný žralok je nejstarším obratlovcem naší planety. O jeho dlouhém životě se ví jen málo).

Témata: žralok, DNA, genom, výzkum