S pomocí vyspělé technologie NASA poprvé zachytila rázové vlny, které vznikají při letu nadzvukových strojů
Zveřejněná fotografie rázových vln je součástí výzkumu amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Výkum NASA provádí s cílem navrhnout a vyrobit civilní dopravní letadlo, které by dokázalo letět nadzvukovou rychlostí v naprosté tichosti.
Nová snímací technologie vědcům umožnila pozorovat rázové vlny, které vznikají ve chvíli, kdy letoun překročí rychlost zvuku a narazí na zvukovou bariéru. Jednou z nejtěžších věcí na celém experimentu byla správná synchronizace trojice letadel ve velké rychlosti.
Letící stroj vytlačuje z cesty molekuly plynů v atmosféře, které při rychlosti zvuku nemají možnost uhýbat. Pokud stroj tuto bariéru prorazí přibližně při rychlosti 1 250 km/h, vytvářejí se takzvané rázové vlny, které jsou velice hlučné.
Tento hlasitý zvuk je rušivý zejména v hustě obydlených oblastech, proto je cestovní rychlost strojů udržována kolem 800 km/h. S cílem obnovit nadzvukovou dopravu se mnoho společností včetně NASA snaží vyvinout tichý nadzvukový letoun.
NASA pracovala více než deset let na systému, který by inženýrům umožnil rázové vlny zachytit na fotografiích. Díky tomu by je mohli zkoumat detailněji jako nikdy předtím. Snímky byly pořízeny speciálním zařízením na palubě letadla B-200, které letělo 600 metrů nad dvojicí cvičných strojů T-38.
NASA v současné době připravuje ve spolupráci se společností Lockheed Martin tiché nadzvukové letadlo X-59 QueSST. Stroj je navržen tak, aby při překročení zvukové bariéry namísto hlučných rázových vln vytvářel tišeji dunění.
X-59 je stále ve fázi příprav, první testovací let se plánuje nejdříve za dva roky, uvedení o rok později. Nová technologie snímání rázových vln by mohla pomoci právě při testování X-59 a vytvoření regulací na hladiny zvuku při přeletech nadzvukových letadel přes obydlená místa. Dále čtěte: (Nadzvuková letadla se vrací. NASA vyvíjí letoun s unikátní technologií).