Při havárii letounu je největším nebezpečím oheň. Čeští experti vyvíjejí revoluční nehořlavý materiál
Během květnové nehody stroje Suchoj Superjet 100 na moskevském letišti zachvátil letoun masivní požár. Kvůli toxickým spalinám a špatné koordinaci záchranných prací na místě zahynulo celkem 41 lidí.
Oheň bývá zpravidla největším problémem, protože letouny jsou často plné vysoce hořlavého paliva. Následky leteckých havárií by mohly snížit nové nehořlavé materiály, které jsou v současné době vyvíjeny. Na projektu se podílejí také čeští vědci.
Běžně se na stavbu letounů používají díly z laminátu nebo skelných vláken, podobně jako například ve vlakových vagónech a dalších prostředcích hromadné dopravy. Tyto materiály však v případě požáru odolávají jen velmi krátce a poté začnou uvolňovat vysoce toxický kouř.
Nové materiály s využitím uhlíkogeopolitorních kompozitů jsou i po 15 vteřinách vystavení plamenům bez jakékoliv změny. Aby však mohl být materiál využit při stavbě letadel, je nejdříve nutné ho nechat certifikovat a také vzbudit zájem ze strany výrobců letadel.
Certifikace materiálů pro využití v letadle je velice přísná a zvlášť se testuje prakticky každá součástka. Zkouší se třeba to, že daná konstrukce vydrží – pevnost, lámavost. Nové materiály tak dávají letecké dopravě možnost stát se ještě o něco bezpečnější. Dále čtěte: (Airbus představil návrh nového letounu. Liší se od všech známých strojů).