První nadzvukový dopravní letoun byl vyroben v SSSR. Jaký je dnes jeho osud?
Sovětský proudový letoun Tupolev Tu-144 byl vůbec prvním dopravním nadzvukovým letounem. Jeho provoz byl však podobně jako u jeho známější evropské konkurence Concorde velice nákladný, a proto bylo nakonec vyrobeno pouze 16 kusů.
Tupolev Tu-144 začal létat komerční lety v roce 1977, ale nedlouho poté byla většina vyrobených letounů vyřazena. Tento konkrétní kus byl více než 30 let uskladněn v letištním areálu na západě Ruska a nedávno byl přesunut poblíž Kazanské technické univerzity, kde by se měl proměnit v muzeum.
Nadzvukový letoun bude vybaven speciálním simulátorem, který bude pro návštěvníky navozovat dojem, že letí v mracích. Návštěvníci muzea budou moci také manipulovat s některými ovládacími prvky v kokpitu.
Sovětský Tu-144 je společně s britsko-francouzským Concorde do současnosti jediným nadzvukovým letadlem, které přepravovalo cestující. Ani jeden z těchto strojů však nebyl úspěšný. Letouny trápily zejména obrovské náklady na jejich provoz. Osud Concorde pak definitivně ukončila nehoda z roku 2000, během které zahynulo 114 lidí.
Nehodu měl také Tu-144, když se v roce 1973 během předváděcího letu v Paříži rozlomil za letu. Nehoda si vyžádala 14 obětí a bylo poškozeno několik budov, jelikož letoun dopadl do obydlené oblasti. Okolnosti incidentu nebyly nikdy vyšetřeny a léta je provázela řada spekulací.
Po ukončení provozu komerčních letů byl letoun v roce 1978 předělán pro přepravu nákladu. Některé z exemplářů později posloužily pro výzkum v rámci Sovětského vesmírného programu. Dále čtěte: (Unikátní letoun vyvíjený NASA bude mít místo čelního skla obrovský displej).