Lidé obývali Afriku již před 500 tisíci lety. Vědci stopy neznámého druhu člověka objevili teprve nedávno

Věda a technika 07. května 2020 | 10:24 — Lukáš Bauer
Vědcům se podařilo najít důkazy o existenci pravěkého člověka, o jehož výskytu v Africe neměli dosud ponětí. Vědci díky rozsáhlé analýze zjistili, že geny těchto dávných obyvatel afrického kontinentu se dodnes objevují u některých populací lidí žijících v západní Africe. Tento dávný druh člověka žil na africkém kontinentu před více než půl milionem let.
Vědci objevili v Africe geny neznámého typu člověka / Wikipedia

Vědci objevili nové důkazy o existenci zcela neznámého typu člověka, který obýval africký kontinent před více než půl milionem let. Geny těchto lidí jsou dodnes patrné u některých západoafrických populací.

Toto nečekané zjištění vědci učinili pečlivou analýzou genomu západoafrických populací. Podle závěru studie se genetické informace těchto pravěkých lidí stále objevují až u pětiny místních obyvatel. Tento objev je podle vědců jasným důkazem, že se předchůdci moderních Západoafričanů křížili s neandrtálci.

„Všichni Západoafričané, které jsme zkoumali, mají předky z této neznámé pravěké populace,“ uvedl k nečekanému objevu biolog Sriram Sankararaman, jenž byl jeden z autorů studie.

Před stovkami tisíc let byla Afrika domovem velkého počtu příbuzných druhů lidí, kteří se mezi sebou navzájem křížili. V důsledku toho je dnes stále patrný genom těchto lidí u moderních západoafrických populací. Vědci měli podezření na existenci neznámého druhu již dříve, ale bez fosilních důkazů museli čekat na výsledky nového výzkumu.

V nejnovější studii vědci zkoumali 405 genomů ze čtyř západoafrických populací a pomocí statistických technik zjišťovali, zda se příliv genů z křížení uskutečnil v dávné minulosti. V rámci výzkumu následně vědci hledali v afrických genomech části DNA, které se lišily od moderních genů. Tyto úseky pak porovnávali s geny neandertálců a denisovanovů a dospěli k závěru, že zkoumaná DNA musela patřit dosud neznámé skupině pralidí. Výzkumu se účastnili lidé z z Nigérie, Sierry Leone a Gambie. Dále čtěte: (Záhadné lebky objevené v mexické jeskyni jsou staré tisíce let. Vědci je podrobí pečlivému výzkumu).

Témata: člověk, genom, Afrika, studie