Americké letectvo bude vyvíjet motor pro nadzvukové stíhačky budoucnosti

Věda a technika 09. srpna 2020 | 11:00 — Lukáš Bauer
Americké letectvo financuje letecký startup, který se zabývá vývojem leteckého nadzvukového motoru, který pracuje na bázi kombinovaného cyklu. Nový motor určený pro nadzvukové stroje s názvem Hermeus může fungovat jako běžný motor, nebo speciální tryskový motor, který může letoun vystřelit až do rychlosti Mach 5.
Další 1 fotografie v galerii
Nový letecký motor může vyvinout až pětkrát rychlost zvuku / Hermeus

Na vývoji nového motoru, který by mohl pohánět v budoucnu nadzvukové stroje rychlostí až Mach 5, pracuje již delší dobu startupová společnost se sídlem v Gruzii. Americké letectvo nyní uzavřelo se společností smlouvu a financuje tak vývoj nového motoru pro své stíhačky nové generace.

Dva motory v jednom

Pokročilý motor s kombinovaným cyklem Hermeus může fungovat jako konvenční letecký proudový motor nebo může pracovat v režimu náporového motoru, kde dosahuje rychlosti až Mach 5. Pro představu letoun, který dosáhne rychlosti Mach 5, uletí vzdálenost z New Yorku do Londýna za necelých 90 minut, a to oproti sedmi hodinám, po které se tato trasa létá dnes.

Náporový motor není novinkou

Letecký startup Hermeus předvedl svůj motor s rychlostí Mach 5 teprve nedávno, přičemž jeho vývoj trval rekordních devět měsíců. Od běžného motoru se Hermeus liší zejména v drtivém výkonu, který poskytuje. Běžný proudový motor nasává vzduch zepředu a pomocí výfukových plynů vytváří značný tah, který stačí pro létání podzvukovou rychlostí. Náporový motor je speciálně navržen tak, aby „nacpal“ do motoru mnohem větší množství vzduchu, k čemuž mu dopomáhá dopředná rychlost letadla.

Náporový motor není ničím novým. V minulosti se již náporové motory používaly, jejich slabina však spočívá v tom, že nefungují při podzvukových rychlostech. Konstruktéři tento problém řešili samostatným motorem pro podzvukové rychlosti, což však neúměrně zvyšuje náklady na provoz letounu.

Letadlo vybavené motorem s kombinovaným cyklem může vzlétnout jako normální letadlo z běžných letišť v podzvukovém režimu. Jakmile je letadlo ve vzduchu, může být přepnuto do režimu nadzvukového stroje. Taková konstrukce je obrovskou výhodou a Hermeus navíc vyřešil i další problém. Tím je snížená účinnost motoru v nízkých rychlostech, kterou vyřešil zařízením, které upravuje teplotu vzduchu před vstupem do spalovací komory.

Pak je tu otázka teploty vzduchu trysky. Při vysokých nadzvukových a nízkých podzvukových rychlostech vzduch přijímaný motorem postupně zvyšuje teplotu a tento horký vzduch snižuje efektivitu náporového motoru. Zdá se, že Hermeus ve své tiskové zprávě naznačuje, že vyřešil tento problém předchlazovačem, který chladí vzduch před vstupem do spalovací komory motoru. Dále čtěte: (Největší letoun světa poháněný elektřinou se vznese již brzy do oblak).

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu