Toto sovětské monstrum bylo prvním nadzvukovým letounem pro cestující. Náklady na provoz byly gigantické

Věda a technika 14. října 2020 | 08:40 — Lukáš Bauer
První nadzvukový letoun pro cestující nebyl Concorde, ale sovětský Tupolev Tu-144, který se poprvé vznesl k obloze v roce 1968. Zvláštní letoun s natáčecím kokpitem však provázely podobné problémy jako britsko-francouzský Concorde, který havaroval v roce 2000.
Další 2 fotografie v galerii
Letoun Tu-144 byl prvním nadzvukovým strojem pro cestující / Wikimedia Commons / Alex Beltyukov

Sovětský proudový letoun Tupolev Tu-144 byl vůbec prvním dopravním nadzvukovým letounem pro cestující. Poprvé se vznesl k obloze 30. prosince 1968, jeho provoz byl však podobně jako u jeho známější evropské konkurence Concorde velice nákladný, a proto bylo nakonec vyrobeno pouze 16 kusů.

Tupolev Tu-144 začal létat komerční lety v roce 1977, ale nedlouho poté byla většina vyrobených letounů vyřazena. Tento konkrétní kus byl více než 30 let uskladněn v letištním areálu na západě Ruska a několika lety byl přesunut poblíž Kazanské technické univerzity, kde se měl proměnit v interaktivní muzeum se speciálním simulátorem.

První nadzvukový stroj pro cestující

Sovětský Tu-144 je společně s britsko-francouzským letounem Concorde do současnosti jediným nadzvukovým letadlem, které přepravovalo cestující. Ani jeden z těchto strojů však nebyl úspěšný. Letouny trápily zejména obrovské náklady na jejich provoz. Osud Concorde pak definitivně ukončila nehoda z roku 2000, během které zahynulo 114 lidí.

Letoun měl vážnou nehodu

Nehodu měl také Tu-144, když se v roce 1973 během předváděcího letu v Paříži rozlomil za letu. Nehoda si vyžádala 14 obětí a bylo poškozeno několik budov, jelikož letoun dopadl do obydlené oblasti. Okolnosti incidentu nebyly nikdy vyšetřeny a léta je provázela řada spekulací.

Letoun Tu-144 zůstal v provozu jako nákladní letadlo až do roku 1983, kdy bylo provedeno celkem 102 komerčních letů, později byl používán v rámci sovětského vesmírného programu k výcviku pilotů raketoplánu Buran a NASA pro nadzvukový výzkum. 

Stroj měl také podobně jako známější Concorde problémy s obrovskými náklady, které s sebou přinášel jeho provoz. Po ukončení provozu komerčních letů byl letoun v roce 1978 předělán pro přepravu nákladu. Některé z exemplářů později posloužily pro výzkum v rámci Sovětského vesmírného programu. Dále čtěte: (Unikátní letoun Tatra T.101 byl mistrovským dílem. Jediný prototyp však záhadně zmizel za druhé světové války).

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Riziko povodní: Jak minimalizovat potenciální škody na majetku a zvýšit svou bezpečnost

Rekonstrukce kuchyně nemusí být drahá. Zvládnout ji můžete...

Je vám doma nebo v kanceláři horko? Tipy, jak zastavit...

Poradíme, jak vybrat správné umyvadlo pro vaši koupelnu

Jak zabránit blednutí černého prádla při praní?...

Vyrobte si vlastní gel na praní. Je účinnější než ten...

Věděli jste, že pepř dokáže prádlu navrátit barvy a...

Zavřít reklamu