NASA představila poslední vesmírný objev. Na měsíčním povrchu se nachází životadárná voda

Věda a technika 27. října 2020 | 10:03 — Lukáš Bauer
Americká vesmírná agentura NASA představila svůj poslední objev, který učinila na povrchu Měsíce. Podle zjištění, které vědci zveřejnili v nové rozsáhlé studii, se totiž na povrchu Měsíce nachází voda. To by mohlo znamenat průlom v rámci projektů výstavby základny na lunárním povrchu a také v rámci cesty na Mars.
Na Měsíci se nachází voda / Pixabay

Americká vesmírná agentura NASA představila v rámci nové studie nový objev v podobě přítomnosti vody na povrchu Měsíce. Když na Měsíci před půl stoletím stanuli američtí astronauti, považovali ho za suchý. Jak se ale později ukázalo, Měsíc stále obsahuje velké množství vody, která se nachází i na jeho povrchu.

O existenci vody na Měsíci již vědci léta vědí, ale domnívali se, že se nachází jen pod povrchem. Nový objev může mít klíčový význam pro budoucí lunární mise a také pro plánovanou cestu člověka na Mars. Vědci se také domnívali, že voda je jen na sluneční straně Měsíce, jak se ale ukázalo, nachází se i tam, kde sluneční paprsky nedosáhnou.

Mise na Měsíc a další

NASA plánuje vyslat první kosmonauty na Měsíc již v roce 2024. V rámci programu Artemis pošle v roce 2024 na Měsíc první ženu a dalšího muže. Přistát mají v oblasti jižního pólu, kde svítí dostatek slunečního svitu. Součástí tohoto programu je i výstavba lunární základny, která by mohla sloužit jako vesmírná základna pro misi na Mars.

Létající observatoř

Voda, kterou vědci objevili ze zemské stratosféry, se nachází právě v jižních oblastech Měsíce. K tomuto důležitému zjištění vědci dospěli na základě měření ze vzdušné observatoře Sofia, která je umístěna na speciálně upraveném Boeingu 747SP.

Tato létající observatoř během nočního desetihodinového letu sleduje ze zemské atmosféry v infračervené vlnové délce různé vesmírné objekty. Díky tomu, že letí nad mraky, tedy vysoko v atmosféře, má stejně dobrý výhled jako vesmírné teleskopy. Dále čtěte: (Legendární výrobce telefonů se pouští do vesmírného projektu. Bude stavět infrastrukturu na Měsíci).