Unikátní snímek komety nad Tatrami ocenila i NASA. Vznikl díky spolupráci českého a slovenského fotografa

Věda a technika 03. listopadu 2020 | 09:02 — Lukáš Bauer
Unikátní fotomozaika komety Neowise vznikla díky spolupráci českého a slovenského fotografa Petra Horálka a Tomáše Slovinského. Tento snímek získal titul Earth Science Picture of the Day a ocenila ho také americká NASA.
Unikátní mozaika vznikla díky spolupráci dvojice fotografů / Petr Horálek / Tomáš Slovinský

Unikátní fotografickou mozaiku, která získala titul Geovědecký snímek dne (Earth Science Picture of the Day), vytvořil Čech Petr Horálek a jeho slovenský kolega Tomáš Slovinský. Titul uděluje nezisková organizace Asociace vesmírného výzkumu na univerzitách. Záběr se má objevit i v měsíčním výběru deseti snímků v programu Sky and Night na BBC 4.

“Snímek Proměny komety Neowise zobrazuje postupný vývoj jasnosti a ocasů komety Neowise, která se letos v červenci stala nejvýraznější kometou na severní polokouli za posledních 22 let,“ uvedl pro slovenský deník SME astrofotograf a popularizátor astronomie Tomáš Slovinský.

Podobná technika

Aby mohla tato unikátní mozaika vzniknout, museli fotografové spojit své síly od počátku její viditelnosti 9. července až po její zeslabení 2. srpna 2020. Samotnou kometu pak zaznamenávali podle počasí. Jelikož oba fotografové používali podobnou techniku, mohli pak fotografie spojit ve výslednou mozaiku.

Horálek za kometou cestoval prakticky dennodenně po celém území Česka a několikrát i do Polska. Slovinský kometu zaznamenával na slovenském území a při své expedici na Krétě. Jelikož se poloha komety vůči hvězdám na nebi při pozorování v jeden okamžik z různých míst na Zemi nijak nelišila, bylo nakonec možné pořízené obrazy komety matematicky vložit do jedné mozaiky a ukázat tak vývoj komety obden.

Velice náročný počin

Místem, odkud se celé pohoří promítá na severu a svým profilem dokonale kopíruje hvězdnou oblast, kde se kometa Neowise během července postupně přesouvala od severovýchodu na severozápad, je vrch Kozí kámen s výškou 1255 metrů v pohoří Kozí hřbety jižně od Popradské kotliny. Aby se mozaiku podařilo správně zachytit, musel fotograf Slovinský celý výhled fotografovat ve velmi úzkém časovém období, kdy byla oblast oblohy, kudy kometa letěla, ve stejné konstelaci s masivem Tater. Toto časové "okénko" trvalo asi půl hodiny. Dále čtěte: (Kometa objevená v loňském roce vědce během analýzy překvapila. Má velice neobvyklé složení).

Policie prohledávala dům rockera Marilyna Mansona. Měl týrat ženy bičováním i elektrošoky