Technický stav Mezinárodní vesmírné stanice se zhoršuje. Komplex bude však v provozu ještě léta

Věda a technika 01. prosince 2020 | 09:50 — Lukáš Bauer
V ruských médiích se nedávno objevily zprávy o tom, že Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) se blíží k vyřazení z provozu. Tyto zprávy vyprovokoval Vladimir Solovjov, který je vysokým představitelem ruské vesmírné společnosti RKK Eněrgija. Šéf ruské vesmírné agentury Roskosmos však možnost dřívějšího uzavření stanice než v roce 2025 vyvrátil.
Některé části ISS jsou stále více poruchové / Pixabay

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) už má odlsouženo ve vesmíru více než dvacet let. První ruský modul byl vyslán do vesmíru v roce 1998 a její provoz byl původně plánován do roku 2016. Později byl její provoz prodloužen do roku 2020 a nyní je ukončení provozu komplexu plánováno na rok 2025.

Po dvaceti letech ve vesmíru se technický stav orbitálního komplexu zhoršuje, ale její brzké uzavření se zatím neplánuje. V ruských médiích se však nedávno objevila řada spekulací o ukončení provozu ISS po výrocích Vladimira Solovjova, jež je náměstkem ředitele ruské kosmické korporace RKK Eněrgija. Tyto zprávy však záhy vyvrátil šéf ruské vesmírné agnetury Roskosmos Dmitrij Rogozin.

Možnost lavinového selhání

Solovjov, který je zodpovědný za chod ruské části orbitálního komplexu, v týdenní zprávě upozornil, že klíčové komponenty stanice stárnou a jsou poruchové. Podle jeho slov se na ISS nachází mnoho prvků, které jsou poškozené nebo nefunkční a některé z nich je nemožné ve vesmíru vyměnit. Ve zprávě také zdůraznil riziko takzvaného lavinového selhání některých částí stanice, které může nastat již po roce 2025 v případě, že nebude provoz komplexu ukončen.

„Samozřejmě některé moduly ISS výrazně překročily stanovenou životnost (15 let) a my monitorujeme jejich technický stav. Myslím si však, že na to odepisovat stanici, je ještě příliš brzy,“ napsal k Sovoljově výroku Dmitrij Rogozin na Facebooku.

Vesmírná turistika

Rogozin také uvedl, že budoucnost ISS by mohla být spojena s kosmickou turistikou a také by mohla najít uplatnění v soukromém sektoru. Počátkem příštího roku bude k ISS také připojen nový ruský modul Nauka. Dále čtěte: (Přelomový okamžik. První ostrá mise s posádkou na palubě společnosti SpaceX úspěšně odstartovala).

Témata: ISS, modul, vesmír, život, Země