Život na Zemi pomohl obnovit nečekaný organismus. Vědci na tuto prehistorickou skutečnost přišli díky novému objevu

Věda a technika 08. února 2021 | 17:50 — Lukáš Bauer
Je známo, že ekosystém lesů po celé planetě drží pohromadě především díky houbám, které si mezi sebou předávají živiny a také nepostradatelnou vodu. Nejnovější vědecká studie naznačuje, že houby mohly sehrát klíčovou roli při obnovení života po těžkých časech, jako byly například doby ledové.
Houby byly na souši dříve než rostliny / Pixabay

Houby byly ještě poměrně nedávno považovány za rostliny, přestože se jedná o živý organismus, který je nedílnou a velice důležitou součástí života na planetě. Například existence lesních ekosystémů by bez hub byla vyloučena, protože by si nedokázal les udržet dostatečnou vláhu a správný tok živin. Jak vědci zjistili v rámci nejnovější studie, houby zastávaly svou klíčovou roli i v jiných oblastech života.

Díky analýze zkamenělé houby, která byla objevena v Číně, vědci zjistili, že tento více než 635 milionů let starý organismus hrál pravděpodobně velice důležitou roli při obnově života po době ledové. Houby navíc existovaly na naší planetě ještě daleko před obdobím prvohor a jejich role v evoluci života na Zemi je tak pravděpodobně mnohem důležitější, než se předpokládalo.

Unikátní nález

Na počátku americko-čínského výzkumu stál objev zkaměnělé houby v Číně, kde paleontologové objevili ve skalní trhlině fosilii houby, která je stará nejméně 635 milionů let a přečkala tak období, kdy byla celá naše planeta pokryta obrovským množstvím ledu a většina života byla zničena.

Pokud jsou vědecké výpočty správné, tak tento objev posouvá znalost výskytu hub o celých 200 milionů let zpět. Znamenalo by to, že houby se na souši objevily mnohem dříve než rostliny, které z moře přešly na souš teprve před 450 miliony lety. Jako dostatečný důkaz, že se vědci ve stáří nálezu nemýlí, považují fakt, že fosilie houby byla objevena v sedimentu, který pochází z období ediakara, které předcházelo prvohorám.

Houby osídlily Zemi

Výzkum této ediakarské houby ověřovali vědci několika metodami včetně geochemických analýz a tomografie. Díky tomu prozkoumali každý nanometr nálezu a ujistili se, že jejich podezření je správné. Houba skutečně pochází z ediakarského období, kdy houby opět osídlily zemi. Toto období předcházelo první etapě prvohor, kambriu. Před 541 až 530 miliony let nastala takzvaná kambrická exploze, z níž už ve fosilních záznamech nacházíme zbytky dodnes známých kmenů organismů. Dále čtěte: (Vědci objevili nejstaršího savce, dávného příbuzného lidí a velryb).