Vědci rozluštili záhadu starověkého počítače Antikythera, který byl před lety vyzvednut z mořského dna

Věda a technika 20. března 2021 | 07:24 — Lukáš Bauer
V roce 1900 byl potápěči objeven vrak řecké lodi, který kromě velkého množství jiných předmětů ukrýval také jeden naprostý unikát. Jednalo se o sadu složitých ozubených kol, které fungovaly jako pradávný počítač, jež dostal název Antikythera. Kromě bronzové části mechanismu se však nedochovalo nic, co by napovídalo, jak celý stroj vypadal. Vědci nyní vytvořili digitální model tohoto artefaktu a odkryli, jak pravděpodobně stroj vypadal, a to včetně samotného mechanismu.
Vědci replikovali podobu dva tisíce let starého počítače / Tony Freeth

Skupina potápěčů v roce 1900 objevila vrak řecké obchodní lodi, který ukrýval jednu velkou zajímavost. Jednalo se o sadu ozubených kol, která tvořila poměrně složitý mechanismus a s největší pravděpodobností byla součástí většího zařízení. Pozdější výzkumy ukázaly, že se jedná o dva tisíce let starý počtíač, který sloužil astronomům k předpovědi polohy planet.

Zařízení dostalo název Antikythera podle ostrova, v jehož blízkosi bylo na mořském dně objeveno. Přes řadu výzkumů však nikdo nedokázal replikovat, jak mohlo celé zařízení vypadat. Až nyní skupina vědců, která vytvořila digitální model nejsložitějšího zařízení z prvního století našeho letopočtu.

Třetina celého zařízení

Podle dřívějších výzkumů tvořila objevená část jen třetinu celého zařízení o velikosti větší krabice. Uvnitř se nacházela vysoce sofistikovaná ručně poháněná převodovka schopná přesně předvídat pohyby pěti planet známých starým Řekům. Stejně tak dokázalo zařízení napodobovat polohu Slunce, fáze Měsíce či zatmění Slunce a Měsíce.

Vědci z University College London (UCL) oznámili, že již mají pravděpodobný design celého zařízení, ale ještě bude nutné otestovat jeho funkčnost. Vědecká digitální replika tak podle autorů odhaluje mechanismus Antikythera jako krásnou ukázku starověkého inženýrství pocházejícího z řecké kultury.

Jediný na světě

Ozubená kola zařízení jsou zhotovena s vysokou mírou přesnosti. Tato sofistikovanost celého zařízení přináší vědcům mnoho otázek ohledně výrobních procesů, kterými staří Řekové dokázali dosáhnout tak přesné výroby, jež je pro zhotovení podobného zařízení nezbytná. Počítač Antikhytera je dodnes jediným podobným strojem, který byl na světě nalezen. Dále čtěte: (Rusové něco hledají ve vodách Bajkalu. Pod hladinu spustili speciální zařízení).