Antarktida ukrývá pod ledem mnohem více, než by se na první pohled zdálo. Dokazují to data z vesmírné mise NASA

Věda a technika 13. července 2021 | 17:20 — Lukáš Bauer
Antarktida se může zdát jako naprosto statické prostředí, kde je zmrzlá krajina nehybně na jednom místě bez známek čehokoliv zajímavého. Jak ale naznačují výzkumy, opak je pravdou a tento zamrzlý kontinent má spoustu zajímavostí. Jednou z nich je například soustava obřích jezer, která se nachází pod silnou ledovou krustou, kterou objevila NASA díky vesmírné sondě.
Pod ledem Antarktidy je pod ledem pohřbené jezero / Depositphotos

Nová data z mise americké vesmírné agentury NASA odhalují další skrytá jezera pod silným ledovým příkrovem Antarktidy. Důkazy o existenci jezer naznačují, že tento permanentně zmrzlý kontinent pod silnou vrstvou ledu ukrývá velice cenná tajemství, která mohou prozradit mnohé o historii naší planety.

Před více než deseti lety vědci učinili důležitý objev, když díky analýze dat ze satelitu NASA ICESat zjistili, že pod antarktickým ledem dochází k obrovskému pohybu, který je známkou rozsáhlých vodních ploch. Dříve se vědci domnívali, že pod antarktickým ledem jezera mohou existovat, ale zcela odděleně. Důkazy ze satelitu však naznačovaly, že se pod Antarktidou nachází navzájem propojená soustava jezer s tekoucí vodou.

Další jezera hluboko pod ledem

Analýza dat z dvojice satelitů ICESat a ICESat-2, která byla zahájena před třemi lety, však vědcům poskytla opět o něco komplexnější pohled na to, co se ve skutečnosti pod Antarktidou ukrývá. Data naznačují, že se pod ledem nachází mnohem více jezerních ploch, než která byla objevena v roce 2007.

„Objev těchto vzájemně propojených systémů jezer na rozhraní ledového dna, které pohybují vodou kolem a působí na tamní glaciologii, mikrobiologii a oceánografii - to byl velký objev z mise ICESat,“ uvedl glaciolog Matthew Siegfried z Colorado School of Mines.

Anomálie v datech

V rámci nové studie vědci sestavili údaje o výškoměrech z ICESat-2 a původní mise ICESat, spolu s měřeními získanými z CryoSat-2, satelitu pozorujícího led Evropské kosmické agentury (ESA). Kromě podrobnějšího pohledu na aktivitu a obrysy známých subglaciálních jezer v Antarktidě analýza odhalila další dvě anomálie, které mohou být novými, dříve neobjevenými jezery. V současné době už vědci vědí nejméně o 130 jezerech, která jsou pod ledem ukryta. Dále čtěte: (Ke Slunci se přibližuje obří těleso. Jedná se o největší kometu všech dob).

Zdroj info: Sciencealert.com.