Britové představili průlomový dopravní letoun s motory poháněnými vodíkem

Věda a technika 08. prosince 2021 | 09:58 — Lukáš Bauer
V pondělí představila britská organizace Aerospace Technology Institute (ATI) koncept zajímavého dopravního letounu. Nový stroj s velmi specifickým tvarem trupu by podle organizace měl dosáhnout stejného výkonu jako konvenční letouny, ale s jedním zásadním rozdílem. Nebude totiž poháněn běžným leteckým palivem, nýbrž vodíkem.
Další 1 fotografie v galerii
Dopravní letoun na vodík zanechává nulové emise oxidu uhličitého / Aerospace Technology Institute

Britští výzkumníci z organizace Aerospace Technology Institute (ATI) představili koncept unikátního dopravního letounu na vodíkový pohon. Podobných pokusů už se v uplynulých letech objevila celá řada, žádný z nich ale neměl ambice srovnávat se s výkonem letounů s běžnými proudovými motory.

Letoun má velice specifickou konstrukci trupu, která je jedním z prvků, které mu umožní dosáhnout výkonu běžného dopravního letadla, ale s nulovou uhlíkovou stopou. Organizace deklaruje, že koncept FlyZero dokáže přepravit 279 cestujících z Londýna do San Francisca bez mezipřistání.

Strategické projekty

Vývojem dopravních letounů na vodíkový pohon se v posledních letech zabývá stále více společností. Vodík je totiž považován za nejperspektivnější technologii pro bezemisní leteckou dopravu. Přes stále rostoucí snahu je však tento cíl zatím v nedohlednu, chybí totiž pokročilé technologie a infrastruktura, která by strojům na vodík zajistila hladký pohyb po planetě.

Jednou z těchto organizací je právě ATI. Jedná se o partnerství mezi britskou vládou a průmyslem. Cílem tohoto spojení je urychlit vysoce rizikové projekty, ze kterých budou těžit britské firmy. Vláda slíbila organizaci ATI v období let 2013 až 2026 značné finanční prostředky, které by měly dosáhnout až do výše 1,95 miliardy liber (58,3 miliardy Kč).

Dlouhá cesta

Experti předpokládají, že vodíkové dopravní letouny budou na vzestupu nejdříve za třicet let, kdy už budou nabízet lepší parametry, než je tomu u současných letounů. Letecký průmysl je pod tlakem, aby snížil emise, přestože průlomové technologie jsou ještě roky vzdálené. Současné technologie jsou proto omezeny na vylepšování paliva pro běžné motory a také vývoj elektrických letounů. Dále čtěte: (V obřím urychlovači LHC se vědcům podařilo odchytit záhadnou částici. Pátrali po ní desítky let).

Témata: letoun, vodík, emise, koncept
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Majitele kryptoměn v Česku tvoří ze dvou třetin mileniálové a generace Z

Co můžete očekávat, když přivedete dítě do domácnosti se...

Jak správně prát tenisky v pračce, aby se nezničily ani boty...

Jedlá soda je dostupný a účinný pomocník v péči o psa či...

Jak jednoduše vyrobit trendy paletový nábytek na zahradu i do...

Nový trend vtrhl do českých měst, střešní včelaření je...

Vánočním věncům letos nebude vévodit jehličí, ale...

Zavřít reklamu