Vědci se provrtali hluboko pod led Antarktidy. Našli tam zcela odlišný svět a živočichy izolované tisíce let

Věda a technika 26. prosince 2021 | 16:00 — Lukáš Bauer
Přestože je Antarktida jedním z nejméně vhodných míst pro život na naší planetě, pod jejím povrchem to doslova bují životem. Důkazem je také nový výzkum, v rámci kterého se vědci provrtali stovky metrů pod ledový příkrov, kde objevili naprosto odlišný svět, než jaký je na povrchu.
Hluboko pod ledem v Antarktidě se ukrývá nečekané množství života / Pixabay

Antarktida je na svém povrchu ledovou pustinou, jak ale naznačuje nový výzkum, hluboko pod jejím ledem se nachází doslova oáza života. Vědci se provrtali stovky metrů hluboko pod Ekströmovým šelfovým ledovcem, kde objevili zcela odlišný svět od toho na povrchu. V hloubce přibližně dvě stě metrů pod ledem se nachází rozsáhlý a bohatý ekoystém.

V rámci průzkumu ekosystému vědci identifikovali pomocí sondy desítky různých druhů organismů, z nichž některé jsou velice neobvyklé. V prostředí se jim podařilo rozpoznat například mechovce, kteří zde žijí izolováni od okolního světa již tisíce let. Tento unikátní objev popsali vědci ve studii, která vyšla v odborném žurnálu Current Biology.

Expedice z 50. let

Ekströmovův šelfový ledovec byl vůbec poprvé zmapován v rámci činností norsko-britsko-švédské antarktické expedice v polovině dvacátého století. Jeho objevitelé ho pojmenovali po strojním inženýrovi Bertilu Ekströmovi ze Švédska, který během expedice tragicky zahynul.

Tento šelfový ledovec se rozkládá na celkové ploše 8700 km², jeho tloušťka je 160 metrů. Ledovec v některých místech vystupuje až patnáct metrů nad temnou hladinu tamního moře. Voda kolem ledovce má stálou roční teplotu kolem dvou stupňů Celsia. Ačkoli se může zdát, že tato teplota je pro život příliš nízká, ve skutečnosti se pod ledovcem nachází bohaté formy života. Vědcům se podařilo najít 77 různých druhů živočichů.

Tisíce let pod ledem

Vědci si od průzkumů těchto prakticky nedostupných míst slibují zejména lepší pochopení, jak se vyvíjí život v polárních oblastech. K provrtání ledovce využili speciální vrtné zařízení, s jehož pomocí se dostali až k ekosystému po ledem. Podle expertů je tento ekosystém unikátní tím, že je izolován několik kilometrů od moře po tisíce let.

Život pod ledovceem je unikátní především v tom, že se během své evoluce musel vypořádat s menším množstvím zdrojů energie v podobě potravy a světla. Základem celého ekosystému jsou proto mikrobi, kteří se živí jak organickými, tak anorganickými hmotami. V posledních desítkách let jsou však tyto unikátní ekosytémy v ohrožení kvůli tání ledovců, které místa po tisíce let izolovaly od vnějšího světa. Dále čtěte: (Vědci objevili zcela unikátní fosili. Takto zachovalé embryo dinosaura ještě nikdy nenašli).

Zdroj: Sciencedirect.com, Scienedaily.com.