Vědci popsali unikátní objev. Ojedinělá fosilie znázorňuje souboj pravěkých tvorů

Věda a technika 17. února 2022 | 14:11 Lukáš Bauer
V Austrálii byla místními paleontology objevena zcela ojedinělá fosilie obřího pravěkého krokodýla. Podobné fosilie byly objeveny už mnohokrát, tentokrát je ale objev jiný a zcela unikátní. Vědci totiž zjistili, že tento obrovský prehistorický krokodýl krátce před svou smrtí sežral celého dinosaura.
Pravěký krokodýl měl v žaludku menšího dinosaura / Gondwana Research

Před deseti lety byla v Austrálii objevena velice vzácná fosilie pravěkého krokodýla. Přestože fosilie podobného druhu už byly v minulosti nalezeny několikrát, tentokrát se jednalo o zcela odlišný nález. Na první pohled bylo totiž jasné, že se jedná o fosilii dvou různých druhů.

Přestože byla kostra během vykopávek poškozena, vědcům se podařilo identifikovat dva pravěké tvory. A nejen to. Během výzkumu totiž zjistili, že větší část fosilie patří velkému pravěkému krokodýlovi, který pravděpodobně krátce před svou smrtí sežral celého menšího dinosaura o velikosti slepice.

Ojedinělý nález

Dinosaurus, který se nacházel v žaludku krokodýla, patřil mezi ornitopody, tedy ještěry vzhledem blízké moderním ptákům. K jakému druhu patřil, se nedá říci, protože pobyt v krokodýlím zažívacím traktu ho značně poškodil. Nově objeveného krokodýla pak vědci pojmenovali Confractosuchus sauroktonos.

Dnešní krokodýli dokáží pozřít prakticky cokoliv a paleontologové marně pátrali po důkazech, které by naznačovaly, že tomu tak bylo i v minulosti. Dlouho se také domnívali, že běžnou potravou pravěkých krokodýlů mohli být právě i menší druhy dinosaurů, což se nyní potvrdilo. Nyní mají vědci jasný důkaz, že alespoň některé druhy dinosaurů se stávaly potravou krokodýlů.

Záhadná smrt

Vědci se také zaobírali otázkou, co mohlo zapříčinit smrt krokodýla tak krátce poté, co pozřel dinosaura. Vědci aktuálně pracují s hypotézou, že krokodýl mohl uhynout po útoku nějakého většího soukmenovce, nebo jiného plaza. Fosilii totiž kompletně chybí dlouhý svalnatý ocas. Dále čtěte: (Youtuber objevil velice zvláštního pavouka. Nakonec se ukázalo, že se jedná o neznámý druh tarantule).

Zdroj: Gondwana Research.