Dieselové motory produkují mnohem více oxidu dusíku, než se doposud předpokládalo!

Auto 19. května 2017 | 13:11 — Lukáš Bauer
Nedávný výzkum vedený organizací International Council on Clean Transportation (Mezinárodní rada pro ekologickou dopravu) ve spolupráci s University of York Stockholm Environment Institute (SEI) ukázal znepokojivé zjištění, týkající se reálných hodnot oxidu dusíku vypouštěných do ovzduší dieselovými motory.
Dieselové motory jsou pro životní prostředí velikou zátěží / Shutterstock

Výzkum vychází z 80% celosvětově největších trhů s naftovými automobily a zjistil zásadní rozpor v reálném množství oxidu dusíku vypouštěném do ovzduší, oproti hodnotám pocházejících z laboratorních podmínek, se kterými se pracuje jako oficiálními. Z uvedeného vzorku bylo zjištěno, že v reálných podmínkách takové množství dieselových agregátů vyprodukuje do ovzduší 13,2 milionu tun oxidu dusíku, což je o třetinu více, než 8,6 milionu tun předpokládaných na základě laboratorních dat.

Tato studie také dokazuje, jak nadměrné emise oxidu dusíku neblaze ovlivňují výnosy důležitých plodin a mají na svědomí řadu problémů s lidským zdravím. „Odhadujeme, že zavedení nových přísnějších norem může pomoci snížit ztráty celosvětové produkce rostlin o 1-2%. Pro představu se jedná o 6 milionů tun pšenice, kukuřice, sóji a dalších klíčových zemědělských plodin,“ uvedl Chris Malley, pracovník University of York.

Oxid dusíku je jedním z mnoha prvků, zodpovědných za znečištěné ovzduší. Dlouhodobá expozice těmto látkám je spojena s řadou zdravotních problémů, jako jsou mrtvice, srdeční onemocnění, obstrukční plicní choroby a rakovina plic.

Výzkumný pracovník Josh Miller z ICCT ve své zprávě uvedl: „Těžká nákladní vozidla, autobusy a zemědělská technika přispívají přibližně dvěma třetinami k celkovému přebytku světových emisí. Například v Evropské unii pochází 70% nadměrných emisí z provozu dodávek, nákladních automobilů, osobních automobilů a autobusů.“

Z nové studie také vyplývá, že nadměrné emise oxidu dusíku z naftových motorů v roce 2015 zapříčinily asi 38 tisíc předčasných úmrtí po celém světě, nejvíce však v Evropské unii, Číně a Indii.

Varování přichází v podobě výpočtů, které predikují možný nárůst těchto úmrtí, až na 185 tisíc do roku 2040. Podle výzkumného týmu SEI, je jedinou účinnou možností prevence, postupné zavádění přísnějších norem. Problémem však je, že ne všechny země se k zavádění norem staví aktivně. Dlouhodobě velkým problémem v této oblasti tak zůstává například Čína nebo Indie.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu