Vědci objevili tisíce let starou žvýkačku. Ukrývala DNA pravěké ženy

Věda a technika 20. prosince 2019 | 13:59 — Lukáš Bauer
Přibližně před 5 700 lety vyplivla pravěká žena žvýkačku z březového dehtu do mělké laguny na území dnešního jižního Dánska. Po tisících letech nyní vědci tuto žvýkačku objevili a identifikovali i zbytky DNA této ženy. Ženu, která žila na sklonku mladé doby kamenné, pojmenovali Lola.
Pravěká dívka vyplivla žvýkačku v dánských bažinách / Internet

Vědci objeviil v laguně na jihu Dánska 5 700 let starou žvýkačku. Podle nalezených stop DNA později zjistili, že žvýkačku z březového dehtu používala pravěká žena, kterou pojmenovali Lola.

Jedná se o vůbec první nález, kdy se vědcům podařilo zajistit celý lidský genom. U předchozích objevů se lidský genom podařilo zjistit pouze z kostí nebo zbytků lidských mumifikovaných tkání.

Dehtovou žvýkačku vědci objevili v nalezišti Syltholm na jihu Dánska, kde se po tisíce let zachovala díky husté rašelině, která zabraňuje přístupu vzduchu. Z objevené DNA se vědcům také podařilo zjistit, že žena měla tmavé vlasy, tmavou kůži a modré oči.

V dehtu byly objeveny také stopy jídla, které naznačují, že posledním jídlem ženy byly lískové ořechy a maso z divoké kachny. Ve žvýkačce byly objeveny také bakterie způsobující onemocnění dásní.

Březový dehet lidé v minulosti využívali k různým účelům, přičemž ho získávali zahřátím březové kůry. Na některých archeologických nalezištích se našly drobné shluky březového dehtu, v nichž byly stopy po zubech. Jelikož hmota rychle tuhne, je možné, že ji lidé kdysi před použitím nejdříve předžvýkávali. Dále čtěte: (Byl objeven nejstarší příběh na světě).