Vědci přišli s novým poznatkem. V léčbě nádorů pomůže vitamin C

Věda a technika 29. srpna 2020 | 16:43 — Monika Moorová
O tom, že je vitamin C jednou z látek, která pomáhá v prevenci i léčbě onkologických onemocnění, se spekuluje již dlouhou dobu. Nyní přišli vědci s novým poznatkem.
Podle vědců nádory s určitými mutacemi reagují na vitamin C citlivě / Depositphotos

Kyselina askorbová, neboli vitamin C, možná pomůže v léčbě některých vzácných druhů těžce léčitelných nádorů spojených s endokrinními žlázami. Mezinárodní tým, jehož součástí jsou i čeští vědci, prokázal, že nádory s určitými mutacemi na vitamin reagují citlivě. Informovala o tom Akademie věd ČR.

Objev může podle vědců otevřít nový přístup k léčbě takzvaných feochromocytomů a paragangliomů (nádory PCPG). U nich je nyní jedinou známou léčbou chirurgické odstranění karcinomu. Pokud se ale nepodaří vyjmout ho celý, nemoc se vrací a účinnost léčby je tak v současnosti velmi nízká.

„Konkrétní mutace, na kterou se soustředíme a která je u pacientů s daným typem nádoru relativně častá, vede k citlivosti nádoru na vitamin C. Je to vlastně shoda několika dějů,“ řekl jeden z členů vědeckého týmu.

„Mutace v proteinu SDHB vede k akumulaci železa v rakovinných buňkách. Toto železo v přítomnosti vitaminu C vede k tvorbě reaktivních forem kyslíku selektivně v rakovinných buňkách, které jsou na tyto formy kyslíku citlivé a následně umírají,“ popsal vědec. Na nádory, které určité mutace nemají, vitamin nepůsobí.

Vědecký tým bude nadále zkoumat vliv mutace SDHB a dalších mutací na citlivost rakovinných buněk vůči vitaminu C, zaměří se ale i na jiné, potenciálně protirakovinné látky. „Byli bychom rádi, pokud by toto vedlo k budoucím klinickým testům, ale to je ještě běh na dlouhou trať,“ uzavřel vědec. Dále čtěte: Vědcům se podařilo objevit anomálie v DNA. Výzkum může být klíčem k léčbě vážných onemocnění.