Vědci objevili příčinu těžkého průběhu nemoci COVID-19. Může za to nebezpečná mutace

Věda a technika 26. září 2020 | 10:33 — Lukáš Bauer
Vědci nejspíše rozluštili záhadu, kolem těžké průběhu nemoci COVID-19 způsobenou novým typem koronaviru. Dosud totiž zůstávalo nezodpovězeno, co způsobuje, že asi tři a půl procenta pacientů trpí vážnými příznaky. Vědci také zjistili, že více ohroženi jsou muži.
Koronaviru napomáhají určité faktory / Pixabay

Doposud zůstávalo pro vědce záhadou, proč koronavirus způsobuje v určitém procentu případů velice těžký průběh onemocnění COVID-19. Na tuto a další otázky ohledně nemoci nyní odpovídají vědci v rámci rozsáhlé studie. Podle jejich závěru mají některé těžké případy původ ve slabinách imunitního systému jedince.

Během výzkumu bylo zjištěno, že 3,5 procenta pacientů s COVID-19 trpí těžkým průběhem nemoci kvůli slabinám v imunitním systému způsbených mutací genu, které se podílejí na obraně proti koronaviru. Vědci se domnívají, že jejich výzkum může vysvětlit celou řadu případů, kdy jinak zdraví lidé skončili ve vážném stavu na jednotkách intenzivní péče.

Špatné protilátky

Další výzkum zase ukázal, že přibližně 10 procent lidí s těžkým průběhem nemoci si v těle vytvořilo jakési škodlivé protilátky, které útočí na imunitní systém, na samotný virus však ne. Škodlivé protilátky byly identifikovány u 101 z 987 sledovaných případů. Oba tyto výzkumy tak poskytují základní odpovědi na to, proč někteří lidé trpí vážnými příznaky.

Podle jejich autorů bude mít tato vědecká práce zásadní dopad na současnou diagnostiku nemoci COVID-19 a také její léčbu. Díky tomu bude moci dojít mnohem rychleji k cílené léčbě, jež může pacientovi zachránit život.

Ohroženější jsou muži

Během výzkumu se vědci nejvíce soustředili na 13 genů, které jsou zapojeny do obrany před koronavirem. Stejný tým vědců objevil také genetické mutace, které zabraňují tvorbě interferonů. Tito lidé jsou pak zranitelnější některými druhy patogenů. Pozoruhodné také je, že drtivá většina s tímto poškozením byli muži; bylo jich 94 procent. Dále čtěte: (Obezita je velkou komplikací v případě nákazy koronavirem. Vědci už vědí, proč tomu tak je).

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii