Stalinův pancéřovaný vlak zažil mnoho převratných událostí. Nyní stojí na opuštěné koleji
Stalinů vagón takzvaného vladikavkazského typu, který byl původně vyroben pro cara Mikuláše II., je dnes k vidění v gruzínském městě Gori. Tento unikátní vagón byl za dobu své existence svědkem mnoha převratných událostí.
Opancéřovaný železniční vagón byl vyroben počátkem 20. století v petrohradských Putilovských závodech. Jelikož byl vagón vyroben pro Mikuláše II., který byl pověstný svou skromností, jeho interiér je zařízen velice prostě.
Letadla nebyla pro Stalina
Stalin byl proslulý tím, že neměl rád létání, a proto dával přednost cestování vlakem ve svém carském opancéřovaném vagónu. Experti se domnívají, že tímto vozem samotný car necestoval, ale mohl být součástí větší vlakové soupravy, kterou odjel v osudném roce 1917 na frontu.
Druhou možností také je, že si původně honosnější interiér vagónu mohl Stalin přizpůsobit svému vkusu a jedná se o původní carův pancéřový vůz. Vagón je vybaven kuchyní, dvojící kupé pro ochranku a důstojníky. Dále je ve voze Stalinova ložnice, koupelna, záchod a velký salón.
Přepisoval dějiny
Zařízení vozu je prosté, ale díky tomu vydrželo v původním provedení více než století. Opancéřovaný vůz váží 84 tun a jeho pancéřování sahá až do výšky oken. Tímto vozem jel Stalin například na konference do Jalty. V roce 1985 byl vůz převezen do gruzínského města Gori, kde dnes odpočívá v blízkosti muzea. Dále čtěte: (Severní Korea otestovala supersonickou zbraň. Mezikontinentální střela může nést i jadernou hlavici).
Zdroj: Eurozpravy.