Vědci objevili unikátní fosili pravěkého kraba. Měří jen několik málo milimetrů

Věda a technika 21. října 2021 | 19:59 Lukáš Bauer
Unikátní fosilní krab objevený v kusu jantaru pamatuje období dinosaurů. Nově objevená fosilie tak překlenuje evoluční mezeru a naznačuje, kdy se krabi dostali z moře na pevninu. Podle vědců se tak stalo přibližně před sto miliony lety.
Krabi vylezli z moře před více než sto miliony lety / Pixabay

Kdysi dávno v období křídy se sotva viditelný krab dostal z vody na pevninu, kde se lapil do pasti stromové smůly. Nyní po téměř sto milionech letech, kdy byl v kusu jantaru uchován, ho objevili paleontologové. Tento unikátní objev je nejstarší moderně vypadající krab, který dosud chyběl ve fosilních záznamech.

Nově objevený druh kraba měří na délku pouhých pět milimetrů a dostal jméno Cretapsara athanata. Přesto je tento drobný zkamenělý živočich velice cenným evolučním kouskem skládačky, který má pro vědce vysokou hodnotu. Navíc fakt, že byl v jantaru objeven krab, je už sám o sobě velkou vzácností. V jantaru totiž bývá zpravidla nalezen pouze hmyz.

Vzácná fosilie

Fosilie krabů jsou obecně poměrně vzácné a jen zlomek z nich byl dobře zachovalý. Tento krab z jantaru je oproti tomu naprosto kompletní a vědci tak mají možnost zkoumat ho do těch nejmenších detailů. Nález je navíc velice zajímavý i tím, že posouvá časový rámec, kdy se krabi dostali na pevninu, o celých 50 milionů let.

„Pokud bychom měli zrekonstruovat krabí strom života, sestavit genealogický rodokmen a provést nějakou analýzu molekulární DNA, můžeme předpokládat, že se suchozemští krabi oddělili od svých mořských předků před více než 125 miliony let,“ uvedl spoluautor studie Javier Luque, vědec evoluční biologie z Harvardu.

Mezinárodní spolupráce

Jantar, ve kterém byl tento krab nalezen, je součástí sbírky v muzeu jantaru Longyin v Číně. Muzeum jej zakoupilo v roce 2015 od místních horníků z Myanmaru. Vědci z Harvardu se následně o existenci tohoto exempláře dozvěděli a začala mezinárodní spolupráce, na jejímž konci byl objev klíčového druhu kraba. Dále čtěte: (Amatérský potápěč našel na mořském dně prastarý artefakt. Patřil rytíři z dob křižáků).

Zdroj: Arstechnica.com.