Jedna z nejdrsnějších železnic světa se nachází v Africe. Brázdí ji vlaky o délce několika kilometrů
Jedna z nejeextrémnějších železnic na světě se nachází v poušti africké Mauritánie. Jedná se o jedinou železnici v zemi, která měří více než sedm set kilometrů a byla vybudována z iniciativy francouzské koloniální správy Francouzské západní Afriky v souvislosti s objevem bohatých nalezišť železné rudy v okolí horského masivu Kidjat Idždil.
Tato jednokolejná speciální železnice s běžným rozchodem tak od roku 1963 slouží pro transport železné rudy z dolů. Z velké části vede přes neúprosnou africkou poušť Sahara. Vlaky, které po této trati jezdí, patří k nejdelším na světě.
Těžba nerostných surovin
Každý den pracovníci dolů spojí čtveřici dieselelektrických lokomotiv, které táhnou až 220 nákladních vagónů. Tato souprava přes Saharu každý den veze 22 tisíc tun železné rudy z dolu u města Zouérat do přístavu Nuadhibú na pobřeží Atlantiku.
Vlaky, které po trase jezdí, patří s délkou dva a půl až tři kilometry k nejdelším na světě. Jejich jízda trvá při průměrné rychlosti okolo 50-60 kilometrů za hodinu 16 až 21 hodin v závislosti na hmotnosti a celkové délce vlakové soupravy. Občas jsou k soupravě připojeny také vagóny pro cestující, lidé však mohou cestovat i zdarma na vagónech s železnou rudou.
Těžká cesta pouští
Cesta Saharou je však extrémně náročná, horka v oblasti dosahují více než 40 stupňů Celsia ve stínu. Ročně si tato trať vyžádá celou řadu obětí zejména z řad cestujících, protože zde nejsou prakticky žádná bezpečnostní opatření. Cestování vlakem nejvíce využívají obchodníci se zbožím a zvířaty. Pro mnohé je to jediný způsob obživy. A pro lidi žijící v okolí železnice je zboží od obchodníků cestující vlakem základem pro přežití.
Mauritánská železnice je jedinou železniční tratí v Mauritánii. Jedná se jednokolejnou trať normálního rozchodu o délce 704 km, která spojuje povrchové doly na železnou rudu v oblasti Zouérat s přístavem Nuadhibú. Je provozována Société Nationale Industrielle et Minière. Dále čtěte: (Unikátní vlak Slovenská strela čeká tříletá renovace. Na své místo se vrátí již po vlastní ose).